Evidence Based Practice

In de gezondheidszorg is de kwaliteit van de geboden zorg altijd een discussiepunt geweest. Dit zorgt ervoor dat de visie hierop altijd in beweging is. In het begin van de jaren negentig is er in een universiteit in Canada een visie ontstaan die ze de Evidence Based beweging noemden. Hierin gebruik je wetenschappelijk onderzoek, waarden en normen van de patient  en de ervaring van de zorgbiedende partij om tot klinische besluiten te komen. Op deze manier is de term Evidence Based Practice ontstaan.

Onder Evidence Based Practice word verstaan dat je een handeling doet als verpleegkunde waarbij je handelt naar de informatie die je heb verzameld om zo doelmatig mogelijk te werken. Bij het EBP maak je beslissingen in de zorg op basis van:

  1. Het best beschikbare bewijs

Hiermee bekijk je de gegevens vanuit bijvoorbeeld het anamnese gesprek of eerdere metingen van de patiënt.

  1. De kennis en ervaring van de professional

Hiermee word bedoeld dat de professional in dit geval de verpleegkundige een gedegen opleiding heeft genoten en vanuit die kennis door scholing en eerdere ervaringen in het werkveld zijn handelen plant

  1. De waarde(n) en voorkeur van de individuele patiënt

Hierbij kijk je naar de waarden en normen van de patiënt. Je moet niet tegen de wil van de patiënt ingaan. Door middel van een anamnese gesprek kan je achter de voorkeuren en eventuele waarden en normen van de patiënt komen zodat je rekening met de patiënt kan houden.

Hieronder ook een cirkeldiagram waarin dit staat afgebeeld hoe deze 3 aspecten samen tot Evidence Based Practice leiden.

In veel ziekenhuizen word er met een 5 stappenplan gewerkt samen met EPB. Dit zodat het duidelijker is wat en waar je moet zoeken om tot een goede zorg voor de patiënt te komen. Hieronder staat een 5 stappenplan die ze in veel ziekenhuizen gebruiken.

1. Formuleer een beantwoordbare vraag
P=patiënt of probleem, I=interventie, C=vergelijking en O=uitkomst.

2a. Zoekstrategie
Geef aan in welke databases je hebt gezocht. Zoek eerst naar samengestelde of voorbeoordeelde evidence die te vinden is in Trip Database en/of The Cochrane Library. Vervolg met PubMed en Cinahl (niet gratis) en vergeet niet de databases van Kwaliteitsinstituut CBO, Werkgroep Infectie Preventie (WIP) en LEVV. Allemaal te vinden via Google.

2b. Opbrengst zoekstrategie
Geef aan wat voor richtlijnen of artikelen je hebt gevonden en met welke je verder gaat.

3a. Kritische beoordeling methode van onderzoek
Gebruik hiervoor de kwaliteitschecklist van www.cochrane.nl > downloads > checklists. Geef je oordeel over de validiteit van de studie(s): goed, twijfelachtig of slecht.

3b. Kritische beoordeling resultaten
Geef de belangrijkste resultaten van het onderzoek weer. Denk aan hoe belangrijk het gevonden resultaat is en hoe betrouwbaar.

4. Conclusie en toepassing in de praktijk
Geef kort je eigen conclusie over het artikel weer en geef aan in hoeverre het toepasbaar is op jouw afdeling. Weeg daarbij voor- en nadelen tegen elkaar af. Formuleer de evidence-based aanbeveling en bespreek op de afdeling vanaf wanneer deze ingevoerd kan worden.

5. Evaluatie
Past de afdeling de EBP-vaardigheden nog toe? Kijken we nog steeds kritisch naar ons handelen, maken we PICO’s?